Självbiografiska berättelser är en genre som uppskattas av många läsare, men i vissa fall har berättelser visat sig vara fiktiva. Ett sådant fall var den amerikanska författaren JT LeRoy, som blev berömd med senare avslöjades som en bluff. Ett annat exempel var Erika Ascots populära svenska blogg, som också visade sig ha påhittat innehåll. Vilka likheter och skillnader finns mellan dessa två fall, JT LeRoy och Erika Ascot?
Black Ascot var en blogg på internet som fick sin spridning under våren 2009. Bloggen gick på den tiden viral och det var den påstådda Erika Ascot som drev den. Black Ascot handlade om Erika Ascot och hennes liv. Hon framstod som en artonårig tjej från överklassen i Stockholm och skrev om allt från alkoholberoende till sexrelationer och annat som väckte uppmärksamhet och fick bloggen att gå viral på internet. I själva verket fanns det ingen Erika Ascot i verklighet och bloggen om henne visade sig vara en bluff som många trodde på. Emma Strindmar Norström skriver i sin artikel “Sanningen och andra historier” publicerad (2011) att Erika Ascot framstod som en fashionista med ett intressant liv som drev uppmärksamhet med alla självmordstankar, alkoholism och sexrelationer som förekom i bloggen och som handlade om henne, Erika Ascot. Den som stod bakom bloggen lyfte upp sådant som så småningom blev omdiskuterat ur flera perspektiv men framför allt de moraliska och etiska aspekterna i historien (Norström, 2011). Det intressanta livet av Erika Ascot visade sig till slut vara en bluff och det var ingen Erika Ascot på riktigt utan det var en PR-byrå som drev bloggen i samarbete med operan i Malmö inför en uppvisning. Med andra ord var det professionella medarbetare som dessutom var skickliga som drev bloggen och hittade på historien om livshändelser om Erika Ascot.
På samma sätt har historien om JT LeRoy dragit uppmärksamhet och bluffade många men på en större skala. JT LeRoy var en självbiografisk berättelse bland alla andra berättelser om Jeremiah Terminator LeRoy och handlade om glidande könsidentitet och udda uppväxt i USA längs motorvägen i West Virginia. Ika Johansson skriver i sin artikel “Berättelsen om en bluff” publicerad i Di Weekend (2016) om att historien om JT LeRoy handlar om könsidentitet, beroende av droger och barnprostitution. Den påstådda JT LeRoy var en pojke utklädd till en flicka och med hjälp av sin mamma prostituerade. Till slut hamnade JT LeRoy på gator av San Francisco. Bortom de påhittade historierna så drev dessa aspekter uppmärksamhet och öppnade upp för stor sympati med JT LeRoy. Det var även kändisar som trodde på historien och sympatiserade med den som framträdde i scenen som JT LeRoy tills historien visade sig vara en bluff och påhittad av småbarnsmamma Laura Alberts och JT LeRoy var inte den pojke som historien handlar om utan det var Laura Alberts svägerska med förklädnad (Johansson, 2016).
Dessa två historier eller dessa två bluffar liknar varandra i många hänseenden men framför allt liknar de varandra med att dra publikens uppmärksamhet genom att berätta sådant som väcker känslor hos folk och som får människor att diskutera. Med enklare ord bloggarna använde sig av laddade frågor och känsliga områden för att kunna dra uppmärksamhet. I Black Ascot var stockholmstjejen med all problematik som handlade om alkoholism, droger, sex och annat som fick läsarna att reagera. Å andra sidan handlade det om den udda uppväxten och de svåra omständigheterna som fick publiken att sympatisera med JT LeRoy. Trots detta gav båda bloggarna ledtrådar som man kunde avslöja dem genom. Ika Johansson (2016) poängterar att JT LeRoy sa i en intervju att hen kommer från South Virginia trots att en sådan delstat finns inte i USA (Johansson, 2016). Likväl hade Erika från Black Ascot gett sådana ledtrådar som om man tittade noga, kunde avslöja bluffen, enligt Emma Norström (2011). Varför man trodde på historierna när de kunde avslöjas beror till en stor utsträckning på att de som skrev och hittade på livshändelser och personerna var så skickliga att man var villig att bortse från dessa misstag (Johansson, 2016).
Å andra sidan handlar skillnaderna mellan dessa två bluffar om att Erika Ascot existerade inte på riktigt och behövde inte heller möta människor öga mot öga. Däremot kunde JT LeRoy ta bluffen till en annan nivå och få till en person som kunde spela rollen som den påstådda JT LeRoy och dessutom gick JT LeRoy in i kändisvärlden, enligt Martin Holmström i sin artikel “En litterär skandal i peruk och solglasögon” publicerad i Fria Tidningen (2017).
JT LeRoy och Black Ascot är två självbiografiska berättelser som till slut visade sig vara två bluffar. De liknar varandra i många hänseenden, framför allt när det gäller sättet att driva uppmärksamhet och få folk att agera på innehållet av berättelser. Samtidigt förekommer det skillnader mellan dessa två bluffar, huvudsakligen på att det var ingen person som representerade Erika Ascot i verkligheten. Däremot spelade Laura Alberts svägerska rollen som JT LeRoy och framträdde framför publiken.
Källor
Holmström, M. (2017) “En litterär skandal i peruk och solglasögon” Fria Tidningen
Johannesson, I (2016) “Berättelsen om en bluff” Di Weekend.
Norström, E. S. (2011) “Sanningen och andra historier” Okonstlad konst