Home » Medveten shopping  

Medveten shopping  

Av Studienät
252 views

Shopping är en intressant upplevelse framför allt inte på grund av nöje som är förknippat med det utan eftersom vi manipuleras till att alltid köpa mer i butikerna genom exempelvis musikeffekter, dofter och andra aspekter som får oss att köpa mer. 

Enligt Bjärvall. K [2016] beskriver att neuromarketing och hur den påverkar shopping. Bjärvall förklarar neuromarketing som marknadsföring riktad till det omedvetna hos oss och i hjärnan och spelar på att stimulera vårt belöningssystem, ge oss snabba dopaminkickar och trigga igång positiva känslor och omedvetna associationer för att vi ska shoppa fler saker än vad vi egentligen ville eller för att shopping ska bli mer än vad hjärnan har planerat. Studier visar att dessa metoder är effektiva vilket visas i magnetkamera bilder av hjärnan.

För det första är neuromarketing positiv för företag men tar inte hänsyn till konsumenten och etiken varför den modell anses vara oetisk eftersom neuromarketing styr hjärnan åt att konsumera mera och shoppa mer på ett omedvetet sätt.

För det andra kan neuromarketing utnyttjas på ett negativt sätt och ett bra exempel på det är reklam som spelar på köplusten för skadliga produkter såsom [alkoholhaltiga drycker, tobak, m.m. Dessa produkter skadar konsumenterna. Enligt Bjärvall. K [2016] menar att butiker med exklusiva märkeskläder behärskar tekniken och bemästrar det. Till exempel, att sy på ett varumärke på ett plagg kan öka plaggets värde. 

För det första bryr  människor sig mycket om utseende och märkeskläder är mycket eftertraktade av många kunder. Dessutom hävdar vissa konsumenter att varumärkeskläder har bättre kvalité varför deras butiker dominerar en stor och attraktiv del av köpcentret. Många känner bättre självförtroende när de bär varumarkenskläder och det kan förbättra personens humör och man känner sig nöjd. 

Marknadsföring spelar en stor roll eftersom varumärkens företag påverkar konsumentens beteende genom att reklamera sina produkter av kändisar och använda sig av associationer. Till exempel, tillverkare av idrottsprodukter använder fotbollsspelare för att marknadsföra sina produkter. Det ger kunder och konsumenter förtroende att köpa produkter och ge dem också anledning till det. 

Sammanfattningsvis användas neuromarketing i många köpcentrum och det är oetiskt samt kan användas på ett negativt sätt som påverkar kunderna så vi måste vara medvetna shoppare.

Liknande uppgifter

Skriv ett svar

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Den webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du är okej med detta, men du kan välja bort det om du vill. Godkänn Läs mer

Adblock Detected

Please support us by disabling your AdBlocker extension from your browsers for our website.