Medea är en tragedi skriven av den grekiske dramatikern Euripides. Euripides är bland de mest kända dramaförfattarna i antikens Grekland. Han har skrivit många drama och pjäser och av hans verk finns idag kvar 18 verk kvar. Medea är bland hans mest kända litterära verk och det är översatt i flera språk från grekiska.
Handlingen i korthet handlar om Medea som är en prinsessa, som också är huvudpersonen i dramat. Medea blir förälskad i Jason som befinner sig i Kolchis för att hitta det gyllene skinnet. Skatten som Jason letar reda på tillhör Medeas far som också är kungen i Kolchis. Medea hjälper Jason för att sedan fly tillsammans med honom vilket triggar igång jakten på de två. Medea mördar därför sin bror för att försena sin fader från att hinna ikapp dem. Medea lämnar allt för Jasons skull eller för kärlekens skull men när hon och Jason anländer till Korinth så överger Jason henne för att gifta sig med en annan prinsessa. Detta lämnar hämndkänslor hos Medea, som har lämnat allt inklusive sitt land och sin familj för honom, och Medea mördar prinsessan och Jason. Medea flyr sedan till Aten och hennes och Jasons barn mördas av folk i Korinth.
Huvudpersonen i tragedin är Medea då alla händelser och händelseutveckling kretsar sig kring hennes handlingar och hur hon agerar. Medea som person framställs som den självständiga kvinnan som överger allt för sin kärlek men samtidigt skildras hon som stark och hämningslös. När kärleken svek henne så hämnade hon genom att mörda både Jason, som hon var förälskad i, och den nya kärleken som Jason har hittat, den nya prinsessan. Medea har en komplex personlighet eftersom hon blandar motsatta egenskaper. Medea är samtidigt den älskande hustrun och modern och den starka hämningslösa kvinnan. Hon målas upp också som den svaga kvinnan som blivit sviken av sin älskare vilket ger henne styrka för att hämna på honom precis som kärleken som gav henne styrka att förråda sitt land och sin familj samt begå mord på sin bror och andra grymma handlanden.
Motivet i dramat handlar om Medeas ageranden, handlanden och framförallt psykologiska samspel med omgivningen när hon tar olika roller i olika situationer. Det vill säga Medeas tillstånd på grund av kärlek och hur hon kunde begå mord och grymma handlingar och Medeas tillstånd som sviken och offer samt följderna av detta tillstånd. Sammantaget handlar motivet om Medea som kvinna och hennes hämnd och hat på grund av svek men samtidigt på grund av kärlek. Motivet ”kvinnans hämnd” är något återkommande i litterära verk även i modernare tider. Exempel på modernare litterära verk som har hämnd som motiv är boken ”Den första lögnen” av Sara Larsson.
Temat i dramat är en blandning av kärlek och hämnd eftersom det är två teman i verket som dominerar men till en stor utsträckning är hämnd mest dominerande även om det härstammar från kärleken.
Dramat utspelar sig i antikens Grekland och läsaren följer med i Medeas resa från Kolchis där hennes fader var kungen tills hon och Jason anländer i Korinth och slutligen flyr Medea till Aten. I handlingen är det något otydligt under hur lång tid händelserna utspelar sig men med tanke på händelseförlopp så borde händelserna ha skett under en period som sträcker sig från dagar till månader. Händelserna berättas i kronologisk ordning från början till slut utan några avhopp i tiden och utan parallella handlingar heller.
I handlingen är vändpunkten när Medea blir fylld med hämndkänslor och är redo för att göra allt för att få Jasons hjärta att svida och få Jason att lida. Då förvandlas kärleken till hämnd och den älskande mamma och hustrun till hämningslös arg offer för svek och som är redo att göra allt. Enkelt sagt är vändpunkten när Medea förändras och får en annan roll i förhållande till händelserna.
Budskapet och syfte i detta drama är svek och skildra svek ur olika perspektiv framförallt ur Medeas perspektiv som offer för svek men också ur andras perspektiv som Medea svek som hennes fader och hennes bror. Det handlar också om svartsjuka och hur Medea är redo att begå alla grymma handlingar på grund av det.
Problematiken i dramat kan kännas igen i vår moderna tid. Det är något överdriven historia, vilket är dramatikens redskap för att illustrera, men inte ovanlig i moderna tider. Svartsjuka, hämnd och kärlek är något högst aktuell i vår tid även om man kan se på det bortom de följder som skedde i Medea. Det vill säga hämnd behöver inte nödvändigtvis sluta med att hämnaren mördar alla.