Lärarassistent är ett relativt nytt yrke som har introducerats i skolvärlden för att avlasta lärare så att lärare kan fokusera på kärnuppdraget. Yrket är tänkt att utformas så att lärarassistenter inte ska utföra pedagogiska uppgifter utan snarare kompletterande uppgifter som exempelvis handlar om studiero, trygghet och mentorskap. Lärarassistenter kan vara fördelaktiga i fritidshemmet och dess arbete.
På samma sätt och utifrån deras kännedom om eleverna samt deras studienivå kan de hjälpa till med planering och genomförande av aktiviteter som fritidshemmet avser att genomföra. Lärarassistenter kan exempelvis tillsammans med pedagoger på fritidshemmet planera aktiviteter för elever och utforma dessa aktiviteter utifrån elevernas intresse och läroplanens mål för fritidshemmet. Till exempel, lärarassistent kan tillsammans med pedagoger på fritidshemmet genomföra en planerad aktivitet och ansvara för en del av aktiviteten vare sig det handlar om en promenad i naturen eller en annan aktivitet som bidrar till lärande eller till att elever inhämtar kunskap om en specifik sak enligt läroplanens mål. Med detta menas att lärarassistenter kan bidra till lärande i skolan genom att ansvara för sin del av aktiviteten. Upplevelsebaserad undervisning kan exempelvis stärkas som en aspekt av lärande med hjälp av lärarassistenter på fritidshemmet genom att de ansvarar för den miljö som barn ska utforska och uppleva i det de har lärt sig.
Likväl är frågan lika aktuellt vad gäller situationsstyrd undervisning som kan kopplas mellan skolan och fritidshemmet och då kan lärarassistenter var länken mellan fritidshemmet och skolan. Dessa planerade aktiviteter som lärarassistenter medverkar i kan användas som lärorika moment när vissa situationer fångas upp i de aktiviteterna för att skapa ett lärotillfälle som lärarassistenter kan ansvara för.
En annan aspekt som lärarassistent kan bidra med handlar om samarbetet mellan skolan och fritidshemmet och som härstammar från fritidshemmet kompensatoriska och kompletterande uppdrag till skolan och som förutsätter samarbete mellan fritidshemmet, förskoleklassen och grundskolan kring elever. Lärarassistenter kan spela en viktig roll i detta sammanhang genom att medverka i detta samarbete och utforma den fritidspedagogiska verksamheten utifrån dessa två uppdrag genom deras kännedom om elever och förutsättningar för dessa elever i fritidshemmet och i grundskolan eller i förskoleklassen. Till exempel, lärarassistenter kan vara som en kvalitativ resurs som bidrar till högre kvalité av undervisning och lärande genom att avlasta lärare och pedagoger på fritids så att var och en fokuserar på sitt kärnuppdrag. Ett exempel på detta kan handla om att lärarassistenter kan vara rastvakt eller ansvara för sådant som inte relaterat till det pedagogiska uppdraget vare sig i skolan eller i fritidshemmet. Ett annat exempel handlar om genomförande av aktiviteter när det behövs extra resurser och när fritidspedagoger behöver stöttning i att genomföra dessa fritidspedagogiska aktiviteter. Lärarassistent har i det sammanhanget en viktig roll och positiv effekt genom exempelvis att ansvara för utformning av miljön som fritidshemmet använder för att utveckla elevernas lärande. Lärarassistenters kännedom om elever i skolan kan utnyttjas i utformning av miljön och förebygga sådant som är oönskat eller som behöver elimineras ur miljön så att lärande utvecklas enligt det mål som styr verksamheten. Det gäller även den psykosociala lärmiljön i skolan och inte enbart den fysiska miljön. Kortfattat är lärarassistenternas roll oerhört viktig och bidragande med positiva effekter och genom deras kännedom om elever, lärmiljön och annat i den pedagogiska verksamheten kan lärarassistenter stötta fritidshemmets arbete.
Källor
Skolverket. 2022. Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompletterande kompetenser. Skolverket. https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/leda-personal/avlasta-larare-med-lararassistenter-och-andra-kompletterande-kompetenser