Coronapandemin har tagit hårt på alla aspekter i vårt liv och inte minst i skolvärlden. Nedstängningar har även drabbat gymnasieskolor i Sverige och man fick snabbt anpassa skolan till de nya förutsättningar som finns i samhället. Bland de anpassningar som man har gjort var att övergå till en helt nätbaserat undervisning eller så kallat distansundervisning. Detta har väckt många frågor i samhället och åsikterna gick isär om huruvida det är bra eller mindre bra med distansundervisning. Frågan är dock komplicerad och det är ingen ja eller nej fråga. Denna text kommer att adressera och utreda frågan om vilka fördelar och nackdelar det finns med distansundervisning.
Distansundervisning har visat på vissa fördelar som man inte alls har räknat med inom skolvärlden. Trots kritik så har distansundervisning onekligen positivt bidragit till gymnasieskolor i Sverige och även till lärarnas arbetsmiljö. Det har hjälpt skolorna att nå ut till svagare elever som under distansundervisning har varit mer aktiva än närundervisningen och samtidigt den gav lärarna den tid som behövdes för ordentlig planering i stället för långa pendlingsavstånd. Dessutom har kritiken om omöjliga fusksäkra prov visats vara överdriven och att det var knappt märkbart bättre resultat under distansprov trots mindre möjligheter för lärare att kolla vilka hjälpmedel eleverna hade tillgång till under provet (Holmberg, 2020).
Fördelarna med distansundervisning har inte kunnat utesluta vissa nackdelar som oftast hördes från kritiserande röster. Distansundervisning har medfört med sig social isolering och sämre tillgång till stöd och hjälp från lärare samt mera arbetsbelastning för lärarna. Skolsammanhanget försvann ur elevernas vardag vilket orsakade att en del av den spontana och oplanerade hjälp som elever fick i skolmiljön också försvann, som till exempel, grupparbete (Lunds Universitet, 2020).
Distansundervisning har, enligt vissa, medfört både för- och nackdelar med sig när skolorna fick anpassa sig snabbt till de förändrade omständigheterna. Det har fungerat bra i vissa teoretiska delar medan andra praktiska moment var det mindre bra med distansundervisning. Å ena sidan, har den bidragit till lugn och ro i studierna och mera tid för att utföra de teoretiska moment som krävs såsom skrivande. Å andra sidan så har den sociala isoleringen slagit hårt. Dessutom har distansundervisning medfört för- och nackdelar i lärarnas arbetsmiljön. Dels hade det frigjort en tid som behövs för lärarna och dels hade den ökat arbetsbelastningen på dem. Den kombinationen ansågs ändå helt okej och att undervisningen på distans har fungerat bra trots utmaningarna. Den största oron var för försvinnande av det sociala sammanhanget som kan ha psykiska hälsoeffekter (Wilhelmsson, 2020).
Avslutning
Distansundervisning blev en påtvungen verklighet för skolor under en relativ kort tid. Den snabba anpassning som skolorna fick göra fungerade ändå bra i helheten trots att det finns vissa lärdomar som man kan dra från detta sätt att undervisa på skolan. Fördelarna har varit att distansundervisning bidrog till svagare elever deltog i undervisning i större utsträckning än när undervisning samt det har frigjort tid till såväl elever som för lärare. Eleverna fick mer tid för sina studier och lärarna fick vissa förbättringar i sin arbetsmiljö. Å andra sidan, distansundervisning hade medfört med sig ett tillstånd av social isolation bland elever och ökat arbetsbördan på lärarna. Elever fick inte hjälp och stöd på samma sätt som de kunde få i skolan och den frigjorda tiden som lärarna fick gick till att ha kolla på utbildningen och få det bästa av det sättet. Slutligen kan man inte påstå att det är bara fördelar eller bara nackdelar med distansundervisning utan snarare en kombination av både för- och nackdelar. Det har öppnat upp för utveckling av skolan.