1- De yrkesetiska principerna är inga regler utan dessa är framtagna principer av fackliga organisationer för att beskriva hur man ska agera i olika situationer på ett professionellt sätt. Gemensamt för de yrkesetiska principerna som gäller skolan är att eleven ska vara i centrum. De yrkesetiska principerna kan sammanfattas enligt följande:
- Man ska ansvara för att eleverna lär sig även om undervisningen är lärarens ansvar. Det vill säga man ska se till att elever lär sig genom exempelvis att ställa frågor.
- Man ska stödja elevernas personliga utveckling genom att vara närvarande och hjälpa elever i olika situationer som till exempel vid konflikter.
- Man ska alltid möta eleverna med respekt och skydda dem från kränkning. Med enklare ord innebär den principen stt man som personal ska möta elever där de befinner sig som individer och inte enbart se på dem som ett kollektiv. Man ska dessutom värna om elevernas integritet och inte utsätta dem för sådant som kan få dem att fara illa.
- Man får inte diskriminera någon med avseende på kön, sexuell identitet, etnisk, politisk, religiös tillhörighet eller social och kulturell bakgrund eller på grund av förmåga eller prestation. Den principen förklarar sig själv och behöver inte preciseras mer än så. Icke-diskriminering helt enkelt. Det är faktiskt inte helt okomplicerat. Ett exempel handlar om hur man som lärarassisten tilltalar flickor och pojkar med tanken på hur de identifierar sig.
- Man ska aldrig sprida information om en enskild elev eller en grupp till andra vilket i praktiken innebär att man inte ska berätta om sådant som gäller elever öppet med andra utomstående, det vill säga utanför skolan.
- Man ska arbeta utifrån vetenskapliga teorier och beprövad erfarenhet. Med andra ord ska man, som lärarassist, utgå från vetenskapen som finns i en mängd forskning och på Skolverkets hemsida.
- Man ska ta ansvar och utveckla sin kompetens.
- Man ska ta ansvar, inte bara för att eleverna lär sig utan också för vad de lär sig. Innehållet av lärande är oerhört viktigt varför ibland behövs granskning och översyn av de material som elever tar del av och lär sig av.
- Man ska respektera alla yrkesgrupper kompetens, deras uppdrag och ansvar. Alla yrkesroller i skolan är viktiga och bidrar till att skolan lir en bra plats och en välfungerande skola.
- Man ska aktivt motarbeta tendenser och handlingar i skola och i samhälle som kan skada eleverna. Det vill säga man ska aktivt förebygga händelser, granska dem, rapportera risker och bedöma arbetsmiljön.
- Man ska anlita annan sakkunskap för att vid behov hjälpa eleverna. Det handlar om att hjälpa elever i skolan som till exempel att koppla specialpedagog och utanför skolan genom att koppla experter som till exempel polisen eller socialtjänsten.
2- Professionellt och privat har luddiga gränser som inte alltid är lätta att dra. Därför är det viktigt att man har ett professionellt förhållningssätt. Ett professionellt förhållningssätt innebär att man som lärarassistent kan förstå var gränsen dras mellan professionellt och privat och förstår var fokuset ska ligga genom att skilja på den som har det egentliga ansvaret för eleven, vårdnadshavare, och uppdraget som lärarassisten har. Det är lärarassisten som är vuxen och tar ansvar för relationen med eleverna och att den relationen ska fungera på ett bra sätt men det innebär inte att lärarassisten ska stå ut med allt. Med andra ord ska man som lärarassistent skilja på sak och person och inte drivs i sådant som kan uppfattas som kränkande. En kritisk aspekt i det förhållningssättet är när barn och ungdomar far illa och väcker engagemang men man som lärarassistent har ett uppdrag som handlar om skolan och det är andra delar i samhället som ska ansvara för den situationen när barn far illa. Så gränsen mellan professionellt och privat är svår att beskriva med konkreta ord vad det är för något men det handlar om att kunna fokusera på uppdraget och agera utifrån det.
3- Sekretess i skolan innebär att man som skolpersonal har tystnadsplikt och inte får sprida känslig information om elever till andra. Om vårdnadshavare samtycker kan selretess hävas men informationen endast får användas i arbetssammanhang. Lagen som innehåller sekretessbestämmelser är Offentlighet och sekretesslagen (2009:400) och det finns sekretessregler i Skollagen (2010:800).
3a- Sekretess gäller alla skolpersonal men vissa har starkare tystnadsplikt eller starkare sekretessregler. Skolsköterska, kurator och psykolog har större ansvar i det sammanhanget på grund av att de vet mycket om elevens sociala förhållanden och hälsa och då får den informationen inte föras vidare till andra utan godkännande från vårdnadshavare.
4- Om jag ser en kollega skäller på en elev så försöker jag avbryta på ett professionellt sätt. Därefter behöver man prata med kollegan om att det kanske inte är lämpligt eller professionellt att skälla så där öppet. Samtidigt behöver eleven tas omhand. Dessutom behöver händelsen rapporteras till ansvarig rektor eftersom man ska agera på ett professionellt sätt och möta elever med respekt samt var den vuxne i relationen och inte ge igen för vad som kan uppfattas som kränkande.
Om jag får veta av en elev att en annan elev blir misshandlad hemma så överväger jag att anmäla oro till socialtjänsten efter att be om råd från sakkunniga, exempelvis kurator först utan att avslöja elevens namn. Jag behöver också vara säker på att den information som har kommit fram är sann genom att prata med den elev som har förmedlat informationen och förstå hur det kommer sig att den eleven fick veta och vad som visar eleven att en annan elev far illa.
Om jag ser en elev med sin förälder som är lite berusad så ber jag absolut om hjälp och råd från en sakkunnig person som exempelvis kurator om hur jag ska agera utan att avslöja elevens namn först.