Home » Konsten att samtala

Konsten att samtala

Av Studienät
1,3K views

För att ett samtal ska fungera bra räcker det inte att alla talar samma språk. Det finns flera andra faktorer som påverkar hur samtalet flyter och hur det uppfattas av de olika deltagarna. Att samtala eller ett vanligt samtal kan med andra ord ses som en komplicerad aktivitet som är beroende av deltagarnas olika egenskaper och förmågor. Vad behövs för att ett samtal ska fungera väl?

Kommunikation mellan människor är ett intressant och samtidigt ganska omfattande område som man inte enbart innebär språkliga dimensioner. Ylva Ellneby och Barbro von Hilgers (2006) skriver om just detta ämne och hur samtalet kan påverkas av andra kommunikativa aspekter i sin artikel “Hör du vad jag säger?”. Ellneby och von Hilgers (2006) menar att det inte enbart att samtala är den enda kommunikationskanalen utan kroppsspråket och mimik spelar en väsentlig roll i att göra ett samtal tydligare. Författarna refererar till en undersökning som gjordes i detta syfte och som kom fram till slutsatsen att kroppsspråket behöver avspegla det talade språket och bekräfta det som sägs med ord för att fördjupa den sociala kontakten mellan deltagarna och samtidigt skapa en känsla av samförstånd mellan deltagarna vilket gör att samtalet blir tydligare och kommunikationen uppnår sitt syfte för alla deltagare i samtalet (Ellneby och von Hilgers, 2006).  

En intressant aspekt i att samtala är att det är en gemensam aktivitet mellan två eller fler deltagare i det kommunikativa sammanhanget. Susanna Karlsson (2009) förklarar i det sammanhanget samtalsregler som styr samtal i sin artikel “Låt lyssnaren tala” publicerad i Språktidningen. Karlsson (2009) förklarar att samtalsregler och de signaler som skickas av deltagare i samtalet är oerhört viktiga för att det ska bli struktur i samtalet och därmed för att innehållet ska bli begripligt eller tydligare (Karlsson, 2009). Vidare förklarar Karlsson (2009) i samma artikel att dessa signaler kan skickas via kroppsspråket genom olika kroppsställningar eller på andra sätt för att signalera exempelvis att man är redo att ta över och säga det man vill säga i samtalet (Karlsson, 2009). 

Samtal eller att samtala som en gemensam aktivitet mellan två eller fler deltagare förutsätter deltagande från andra i samtalet och är i en stor utsträckning beroende på deras bidrag. Viveka Adelswärd (1992) förklarar i sin artikel “Kommunikativa stildrag” publicerad i Tal och samtal olika stilar för kommunikation samt hur återkoppling av lyssnaren är viktigt för att samtalet ska flyta på. Adelswärd (1992) poängterar att kulturen av deltagare i ett samtal påverkar hur samtalet flyter på och hur de uppfattas av andra deltagare i samtalet. Adelswärd förklarar med andra ord att samtalsstilar för deltagare i ett samtal påverkar hur samtalet uppfattas av andra deltagare och i fall dessa stilar skapar inkluderande eller exkluderande miljö för andra deltagare (Adelswärd, 1992). En annan aspekt som Adelswärd lyfter upp handlar om att ge samtalsstöd för deltagare i samtalet. Det handlar om att under loppet av ett samtal att lyssnaren visar uppmärksamhet genom olika bidrag i samtalet som bekräftar att hen är med och uppmärksam på det som talaren säger (Adelswärd, 1992). 

Slutligen kan man dra slutsatsen att i och med samtal är en kommunikativ aktivitet mellan två eller flera deltagare så är den aktiviteten beroende att betydligt fler faktorer än de språkliga faktorerna. Huvudsakligen handlar det om kroppsspråket och mimik som är oerhört viktiga aspekter för att samtalet ska bli begripligt för deltagarna genom att kroppsspråket är överens med det som sägs. En annan aspekt som är viktig och spelar en väsentlig roll i samtalet är samtalsregler som ser till att samtalet flyter på genom de olika signaler som deltagare i ett samtal skickar till varandra såsom att man är redo att ta ordet och börja tala. Vidare är samtalsstilar också viktiga eftersom olika samtalsstilar skapar olika uppfattningar hos deltagarna genom att skapa inkluderande eller exkluderande samtalsklimat. Slutligen är lyssnarens bidrag i samtal inte mindre viktiga än andra faktorer och dessa bidrag som visar lyssnarens uppmärksamhet på det som talaren säger också viktiga att samtalet ska fungera väl. 

Källor

Ellneby, Ylva och von Hilgers, Barbro (2006). “Hör du vad jag säger?” 

Karlsson, Susanna (2009). Låt lyssnaren tala”. Språktidningen

Adelswärd, Vivika (1992). “Kommunikativa stildrag”. Tal och samtal

Liknande uppgifter

Skriv ett svar

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Den webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du är okej med detta, men du kan välja bort det om du vill. Godkänn Läs mer

Adblock Detected

Please support us by disabling your AdBlocker extension from your browsers for our website.