1- Vad har du lärt dig om människors levnadsmiljöer i arbete med det här kapitlet?
Levnadsmiljö är den miljö som man befinner sig i och de levnadsförhållanden som man har i sitt liv samt de människor som man har omkring sig. Detta påverkar i en stor utsträckning hur man lever och vilka förhållanden man ha i sitt liv. Det vill säga de förutsättningar som råder i den levnadsmiljö som man lever i påverkar ens liv såsom till exempel, om man ska genomlida krig eller om man har kvalitativ tillgång till hälso- och sjukvård samt om man har tillgång till välfärd som inte finns i alla länder. Huvudsakligen påverkar den levnadsmiljö som man lever i de behov som människan har och om de blir tillgodosedda eller inte. Detta kan illustreras tydligt i skillnader mellan demokratiska och icke-demokratiska samhällen då det spelar en viktig roll i ens liv om sådana principer finns eller inte såsom allas lika värde, rätt till ens åsikt och rätt till att påverka samhället. Sammanfattningsvis påverkas man av den levnadsmiljön som man har i en stor utsträckning och i alla aspekter i ens liv. Maslows behovstrappa är ett relevant begrepp i detta sammanahng
2- Hur väl anser du att Maslows behovstrappa beskriver människors behov?
Maslows behovstrappa är en behovsmodell som beskriver människors behov som man eftersträvar att tillfredsställa och om man inte lyckas tillfredsställa sina behov så påverkas personlighetsutveckling.
Personligen anser jag att Maslows behovstrappan beskriver människors behov väl och på ett verkligt och logiskt sätt. Det vill säga Maslow bygger sin modell på att människor först vill säkerställa sina grundläggande behov i de 4 första stegen genom att först säkerställa överlevnad genom att tillfredsställa de fysiologiska behoven. Därefter kommer trygghet som också handlar delvis om överlevnad. Efter att man har tillfredsställt sina fysiologiska och sina trygghetsbehov börjar man söka sociala aspekter i sitt liv för att i steg fyra söka bekräftelse i det sociala sammanhanget. När man har säkerställt de grundläggande behoven i de 4 stegen ovan så börjar man söka självförverkligande som härstammar från motivation och vilja.
Jag anser att Maslow kunde genom sin modell beskriva på ett verkligt sätt de grundläggande behoven i de första 4 stegen. Däremot anser jag att Maslows modell bygger på generalisationer på att alla söker självförverkligande efter att man har tillfredsställt sina andra grundläggande behov. I det femte steget är det intressant eftersom det beskriver människors behov av att vara den bästa versionen av sig själv. Detta är också något som stämmer i en stor utsträckning för alla människor att få ut sin potential och ständigt utvecklas för att uppnå nivåer som man inte lyckades uppnå tidigare. Hur detta behov ser ut är dock annorlunda från en till annan och det är i ständig förändring beroende på vad man har uppnått tidigare och om de grundläggande behoven fortfarande är tillfredsställda.
3- Hur kan du på bästa sätt arbeta i förskolan för att kunna möta barns behov så bra som möjligt när du tänker på Maslows behovstrappa?
Om man tänker på modellen som Maslow presenterade eller Maslows behovstrappa så Barnens grundläggande behov i de första stegen kommer i samband med att barnet föds. Ju äldre barnen blir desto fler behov de behöver tillfredsställa. Detta kan vara bra att ha med i åtanke när man på förskolan planerar aktiviteter för att tillfredsställa dessa behov som blir fler i samband med att barnen blir äldre. Fördelen med att följa Maslows behovstrappa för barn på förskolan kan vara att man som pedagog kan förstå sig på barnen på ett bättre sätt och vad det är som barnen söker att tillfredsställa. Är det det sociala eller trygghet eller något annat som finns i dessa steg som beskrivs i Maslows modell? Nackdelen med att följa denna modell är att man generaliserar på att alla barn är lika i sina behov. Detta är positivt för barnens utveckling och hur förskolan och pedagoger ska arbeta med barns utveckling utifrån vilka behov de vill tillfredsställa samt vilka aspekter som man behöver arbeta med.
4- Går det att göra en rangordning i vilka behov som kommer först såsom Maslow gör?
I de grundläggande behoven som man söker tillfredsställelse för är man benägen att säkerställa sin överlevnad som människor. Det vill säga de första behoven handlar om att man får mat, andas, sover, undvika smärta, att ha sex och andra fysiologiska behov som handlar om att man ska överleva. I steg två handlar det om trygghet och det kan handla om fysisk trygghet eller psykisk trygghet. Det kan innefatta bland annat att man inte utsätts för skada, att man lever tryggt och hittar struktur i sin vardag samt att man inte lever i rädsla. Det tredje steget handlar om att man söker sig till sociala sammanhang och är i behov av umgänge, kärlek, tillhörighet, familj, vänner och andra sociala behov som härstammar från naturen som människa. I steg fyra handlar behoven om att man ska få sin plats i det sociala sammanhanget och uppskattas. Man är i behov av självförtroende och självrespekt samt att andra respekterar en. I sista steget i behovstrappan aktualiseras andra beho bortom de grundläggande behoven. Det handlar om självförverkligande och att man blir den bästa versionen av sig själv. Detta behov är olika hos olika människor och är i ständig förändring hos personen själv då man strävar alltid upp mot högre nivåer än det som man redan har. Man vill utnyttja sin potential och resurser.