Många läsare dras till böcker med verklighetsbakgrund, och därför är till exempel dokumentärromaner och självbiografier populära litterära genrer. Men samtidigt finns ett stort intresse för ett helt annat slags litteratur med övernaturliga inslag som vampyrer, monsteroch magi. Många av dagens läsare vill alltså inte ha sanna historier utan läser hellre om övernaturliga händelser som knappast någon kan tro på. Varför är böcker med övernaturliga inslag så populära?
Att litteratur med övernaturligt inslag har fått allt mer uppmärksamhet och popularitet beror på flera aspekter. Ulf Dahlquist förklarar i sin artikel “Fantasy lockar och förför” i Göteborgs Posten (2006) att dagens småbarnskulturer är fyllda med sådana varelser med övernaturliga krafter och främjar sådana övernaturliga inslag i såväl litteratur som andra medier såsom film och tv. På senare tid har vi sett utökat utbud av sådana verk som är riktade till vuxna med barnsligt inslag i. Detta har inneburit att allt mindre producerade verk är riktade mot barn och litteraturen har inspirerats från småbarnskulturen som man har vuxit under (Dahlquist, 2006).
Skräcklitteratur eller litteratur med övernaturliga inslag får oss att reagera både mentalt och även kroppsligt. Detta förklarar Tobias Holmgren i sin artikel “Därför älskar vi att bli skrämda” som är publicerad i Göteborgs Posten (2017). Det är jakten på äventyret och energitillskottet som vi får genom skräcklitteratur som får oss att vilja läsa denna typ av litteratur samt upplevelsen av rädsla som vi går igenom när vi befinner oss i en trygg miljö (Holmgren, 2017). Det vill säga skräcklitteratur har något att erbjuda oss och det handlar om att uppleva det ovanliga när vi är trygga eller det skräckfyllda när vi är hemma. Upplevelse, även om det är av ett annat slag, betonas också av Lotta Nylander som i sin artikel “Harry Potter, andar och den privatreligiösa sektorn” som är publicerad i forskning.se år 2017. Det är upplevelsen som är baserad på tron hos individerna i samhället och inspirationen som vi får av vår tro. Detta är en ömsesidig effekt eftersom litteraturen samt andra medier påverkar också synen på religion och spiritism och återkomsten av sådana litterära verk med inslag av religiösa värderingar och andlighet, fast på ett mer diskret sätt, har fått ungdomarnas uppmärksamhet och fått de att gilla sådana historier (Nylander, 2017).
Intressant nog är förklaringen av Annika Johansson i sin bok “Världar av ljus, världar av mörker” som är utgiven år 2009. Fantasin och hjältar med övernaturliga krafter innebär ställningstagande inför svåra moraliska situationer som i sin tur innebär att de måste fatta ett beslut utifrån sin roll som heroiska personer (Johansson, 2009). Med andra ord dras publiken till sådana situationer och söker svar på hur man kan agera och leta reda på sin ideal, den bästa jag som jag kan vara.
Anledningar till varför vi lockas till litteratur med övernaturliga inslag kan förklaras ur olika perspektiv och det finns inget som är rätt eller fel utan snarare det handlar om olika syn på saken. Småbarnskulturen och vilken litteratur och medier de presenteras till samt andlighet och religion, och inte minst jakten på äventyret och upplevelsen är bland de anledningar som förklarar publikens lockelse till den här typen av litteratur. Det vill säga litteratur med övernaturligt inslag har vuxit i popularitet på senare tid på grund av att vi vill uppleva den mörka sidan och hur det är att vara rädd när man sitter tryggt. Dessutom handlar det om publikens tro och vilja till att upplevelsen som inspireras av sådana religiösa värderingar och andlighet vilket fick åter intresse för en sådan typ av litteratur efter att intresset ständigt har sjunkit efter Romantiken. Dessutom ställer den här typen av litteratur moralisk dilemma som vi vill har svar på. Slutligen kan anledningar till varför vi lockas till den litteraturen vara många och olika men man kan med all säkerhet konstatera att intresset finns och ökar.
Källor
Holmgren, T. (2017). “Därför älskar vi att bli skrämda”. Göteborgs Posten
Dahlquist, U. (2006). “Fantasy lockar och förför”. Göteborgs Posten.
Nylander, L. (2017). “Harry Potter, andar och den privatreligiösa sektorn”. Forskning.se
Johansson, A. (2009). “Världar av ljus, världar av mörker”.