Inlärning hos såväl barn som vuxna är alltid förknippad med vissa svårigheter, inte minst att komma ihåg det man har lärt sig och kunna berätta om det. Det räcker inte för en god inlärning att eleverna sätter sig i skolbänken och ta in information som passiva mottagare utan de ska vara delaktiga i inlärning så att de lär sig bättre. Berättande är ett naturligt mänskligt företeelse som mer eller mindre alla använder i alla sammanhang. Det anses till och med som en styrka som personen har. Skolan bör använda sig mer av berättande i undervisning och inlärning och ge möjlighet till elever för berättande.
För det första gör berättande att de elever som berättar det de har lärt sig minns informationen på ett bättre sätt. Det vill säga att berätta informationen som man fick till sig i vare sig innanför skolväggar eller utanför dem visar på att man besitter denna information och gör det enklare för elever att minnas den. Detta bidrar på sikt till bättre skolresultat när elever minns informationen bättre.
För det andra blir eleverna som får berätta det de har läst och lärt sig mer vana att stå inför publik och tala. Detta påverkar personligheten hos eleverna på ett positivt sätt. Det vill säga när elever vågar att berätta saker och ting inför klasskamrater vågar dem senare i livet att berätta inför en större publik som i och med de blir vana vid berättande. På det sättet stärks personligheten.
För det tredje är berättande och skrivande inte samma sak även om man formulerar sig på samma språk. När man skriver så har elever tid att formulera sig och skriva begripliga välskrivna meningar som i de flesta fall når fram till läsaren. Vid berättande är kommunikationen och formulering något svårare och man behöver träna på det. När man väl besitter dessa kunskaper blir man naturligtvis bättre talare och bättre kommunikatör. Det är ju en styrka och delvis en konst att kunna förmedla och säga det som man vill säga till andra. Elever kan genom berättade i skolan träna på att bli bra talare vilket i princip innebär att man tränar på kommunikation.
En del hävdar att ingen elev ska tvingas till något som de känner jobbigt såsom att tala inför publik eller ett specifikt sätt i studierna. Detta stämmer helt och att utöka berättande i skolan behöver inte nödvändigtvis innebära att skolan ska tvinga elever utan utbildningen och läraren kan utforma undervisningen så att det blir mer berättande i skolan utan att någon elev ska känna sig tvingad till det.
Slutligen är berättande en fördelaktig faktor för inlärning och den har många fördelar såsom att man blir bättre kommunikatör, eleverna minns informationen bättre och påverkar även personligheten hos berättaren på ett positivt sätt. Därför bör skolan använda sig mer av berättande i undervisning.
Källa
Byström Sjödin, Malin. 2022. Berättande gör att eleverna minns bättre. Skolvarlden.se. https://skolvarlden.se/artiklar/berattande-gor-att-eleverna-minns-battre
1 Kommentar
[…] Språkinlärning är alltid roligt och vi lär oss mycket bortom själva språket såsom kultur av det land där språket talas. När man flyttar till ett nytt land så blir språkinlärning av det landet inte bara roligt utan även nödvändigt för att kunna leva och bo där. Därför bör alla som inte har gått kursen överväga att gå svenska som andraspråk 3. […]