Home » Tillgång till smart teknik för barn bör kontrolleras

Tillgång till smart teknik för barn bör kontrolleras

Av Studienät
138 views

Det är ingen hemlighet att smart teknik har tagit över stora delar av människors liv och mer eller mindre har dessa smarta enheter tagit sig in i många områden i vårt liv. Intressant nog är denna fråga om ny teknik och förknippade smarta funktioner eftersom det är ett sådant omdiskuterat område avseende vilka fördelar och vilka effekter dessa “smarta” enheter har. En kritisk aspekt av ökad användning av smarta enheter är att barn i en stor utsträckning använder denna teknik och de matas in av digitalisering redan i tidigt skede av livet. Detta ställer frågor om huruvida smarta enheter påverkar barnen negativt eller inte och hur vi, vuxna, bör agera i detta sammanhang. I en stor utsträckning är smart teknik och nya smarta funktioner fördelaktiga i många hänseenden. Däremot kan överdriven användning, precis som allt annat, vara skadlig och ha negativa effekter. Vi ska inte förbjuda användning av dessa smarta enheter av barnen i digitaliseringens era men däremot bör användning av smart teknik av barn kontrolleras av oss, vuxna. 

För det första finns det redan tillräcklig med forskning som visar hur skadlig användning av surfplattor och övriga smarta enheter för barnen. Lotta Nylander menar i sin artikel “Innehåll är viktigare än skärmtid för småbarn” skriver att WHO avråder från skärmtid helt för barn under två år och barn mellan två och 6 år ska ha max en timme skärmtid (Nylander, 2019). I samma sammanhang och i samma artikel säger Mikael Heimanns, forskare vid Linköpings Universitet, att skärmtiden blir inte skadlig direkt utan även innehållet som barnen tar del av kan vara skadligt (Nylander, 2019).. Det vill säga skärmtiden och innehållet kan vara skadliga för barn varför detta bör kontrolleras. 

För det andra kan överdriven användning av smarta funktioner bidra till social isolering och barnen går miste om viktiga kunskaper som de lär sig i samspel med andra barn. Detta bekräftar Anett Sundqvist (2019) i en artikel Digitala medier, farligt för mindre barn?” skriven av Jenny Ahlgren och publicerad Linköpings Universitets hemsida. Sundqvist menar att det inte är bra att låta barnen med dessa smarta enheter själva utan de behöver någon annans sällskap som kan interagera med dem för att det ska finnas några fördelar med användning av smart teknik (Sundqvist, 2019).   

En del menar att fördelar av digital och smart teknik är betydligt mer än nackdelarna och den bör främjas i stället för att kontrolleras framför allt när allt digitaliseras i vår moderna värld. Detta stämmer i en stor utsträckning men vi behöver också inte glömma vårt ansvar för barnens lärande och utveckling samt vi kan inte bara bortse från befintlig forskning. Vi behöver balansera detta!

Slutligen är ny smart teknik absolut fördelaktig för hela samhället men användning av den smarta tekniken behöver kontrolleras så att barnen kan dra nytta av sin användning av smarta funktioner. Vi bör därför kontrollera användning av smart teknik av barnen. 

Källor

Nylander, L. 2019. “Innehåll är viktigare än skärmtid för småbarn”. Forskning,se. https://www.forskning.se/2019/06/12/innehall-viktigare-an-skarmtid-for-sma-barn/

Ahlgren, J. 2019. Digitala medier, farligt för mindre barn?”. Linköpings Universitet. https://liu.se/nyhet/digitala-medier-farligt-for-mindre-barn-

Liknande uppgifter

Skriv ett svar

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Den webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du är okej med detta, men du kan välja bort det om du vill. Godkänn Läs mer

Adblock Detected

Please support us by disabling your AdBlocker extension from your browsers for our website.