Frågan om sexualundervisning på skolan väcker debatt, inte minst politiskt, framför allt om huruvida den undervisningen ska finnas eller ej samt om innehåller av det. Det är fullt förståeligt att man reagerar på frågan och mer eller mindre vill ha bättre koll på det. Samtidigt finns det en dimension i den frågan som handlar om barnuppfostran och samhället samt vilka värderingar som vi vill att våra barn ska ha med sig nät de blir äldre. Sexuell undervisning är bland de faktorer som man behöver beakta vid barnuppfostran. Skolan bör därför kunna erbjuda kvalitativ undervisning om sexualitet
Frågan om sexualundervisning handlar inte enbart om ett ämne i skolan utan det handlar i det stora hela om barn som får sina värderingar från skolan. Då blir det extra viktigt att skolan tydligt förmedlar dessa värderingar och bland annat sexualitet. Det vill säga skolan har en viktig roll i att alla elever får de önskade värderingar som skolan ska förmedla och bland annat att viktiga aspekter som handlar om sexualitet som elever kommer att bära med sig i vuxenåldern och som utgör en viktig grund i samhälle då dessa värderingar gör att barnen redan i skolan förstår sina och andras rättigheter.
För det andra förmedlar sexualundervisning och undervisning om sexualitet, samtycke och normer inte enbart kunskaper om just sexualitet utan det snarare förmedlas kunskaper om hela samhället och de sociala relationer i det sammanhanget. Det vill säga undervisning om sexualitet förmedlar viktiga kunskaper om sociala relationer i samhället och hur dessa fungerar samt vad som är accepterat eller inte i kontext som handlar om sexualitet. Dessa kunskaper är viktiga för att förebygga många negativa samhällsfenomen som på ett eller annat sätt relaterade till sexualitet såsom hedersrelaterat förtryck.
En del är emot sexualundervisning eller vill begränsa det utifrån att ämnet är känsligt för vissa och till med anses som tabu i vissa kulturer. Den synen är direkt fel och om elever inte får den undervisningen redan i skolan så går de misste om viktiga kunskaper. Dessutom handlar den undervisningen inte om porr utan det handlar om faktabaserade kunskaper som är nödvändiga för varje människa både vad gäller sexualitet och även sociala relationer.
Slutligen bör samhället satsa på kvalitativ sexualundervisning i skolan inte enbart för att lära elever om sexualitet utan det förmedlas viktiga kunskaper genom den undervisning om sociala relationer och man dessutom etablerar viktiga värderingar hos elever redan i skolan. Därför bör sexualundervisning ges större utrymme i skolan och kvalitén av den undervisning bör höjas så att den uppnår sina mål.
Källor
RFSU. 2019. Om sexualundervisning. RFSU. https://www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-pedagoger-och-yrkesverksamma/sexualundervisning-i-skolan/
Skolverket. 2022. Sexualitet, samtycke och relationer. Skolverket. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sexualitet-samtycke-och-relationer