Shopping är onekligen ett nöje som många njuter av vare sig på nätet eller i fysiska butiker. Det sker inte slumpmässigt utan det finns marknadsföringsstrategier som får konsumenterna att välja en specifik produkt i en specifik butik. Våra behov av shopping stärks med medveten marknadsföring som får konsumenter att shoppa allt mer. Vissa marknadsföringsstrategier, som bland annat neuromarketing, driver oss att shoppa och gör oss mer benägna av att köpa produkter och tjänster även sådant som vi egentligen inte behöver eller köpa mer än vad vi behöver. Neuromarketing är en sådan som spelar på våra sinnen och driver upp konsumetionen. Neuromarketing borde vara förbjuden på grund av sina negativa effekter.
För det första är neuromarketing en sådan marknadsföringsstrategi som spelar på vår omedvetenhet och våra sinnen för att få vår shopping att öka. Inte nog med alla reklam som vi ser och hör runt omkring oss och en redan överdriven konsumtion, vi behöver inte ett nytt sätt som kan driva upp människans konsumtion. Neuromarketing får konsumenterna att köpa sådant som de egentligen inte behöver. Konsumtionen påverkar vår jord på ett negativt sätt redan i den fas som den befinner sig i idag (Bjärvall, 2016). Att sträka vår konsumtion att den blir något mer omedvetet vore bidra till mer utsläpp på grund av ökad produktion vilket leder till mera skadliga effekter på jorden.
För det andra är frågan om neuromarketing är etisk i grunden? Med andra ord får handlare och företag spelar på våra sinnen när vi inte vet att de gör det? Frågan kan diskuteras mycket och kommer att leda till åtskilliga åsikter mellan branschfolk och konsumenter. Problemet uppstår när är denna marknadsföring blir så diskret att vi inte ens märker det då uppstår problemet. Neuromarketing får oss att mindre använda vår intellektuella förmåga när vi shoppar (Bjärvall, 2016).
Vissa menar att sådana marknadsföringsstrategier som neuromarketing kan vara till hjälp när man vill lyfta mer hållbara produkter som värnar om miljön. Faktuemet är att företag är gjorda för att göra vinster och tjäna pengar även om de behöver marknadsföra sådant som är skadlig. Dessutom bidrar vi till hållbarheten när vi konsumerar mindre och inte när vi hela tiden uppmanas att shoppa och konsumera mer än vad vi egentligen behöver. Detta är eftersom ökad konsumtion leder till ökad produktion och på sikt leder till ohållbar konsumtionsnivå och ohållbar privatekonomi.
Slutligen borde marknadsföringsstrategier ses över och sådana typer av marknadsföring som neuromarketing borde förbjudas så att konsumtionen inte drive upp och vi inte bidrar till skadliga effekter på jorden. Detta är på grund den negativa effekten av ökad konsumtion.
Källa
Bjärvall, K., 2016. Förförd innan du passerat kassan – Modern Psykologi. Modern Psykologi.
1 Kommentar
[…] Marknadsföring spelar en stor roll eftersom varumärkens företag påverkar konsumentens beteende genom att reklamera sina produkter av kändisar och använda sig av associationer. Till exempel, tillverkare av idrottsprodukter använder fotbollsspelare för att marknadsföra sina produkter. Det ger kunder och konsumenter förtroende att köpa produkter och ge dem också anledning till det. […]