Intresset för en författare är inte alltid lika stort utan kan variera med tiden. Författare som länge är okända kan senare bli berömda medan andra författare är populära under en viss period för att sedan glömmas bort. Det är inte självklart vad som ligger bakom dessa variationer över tid. Vilka faktorer kan göra att författarens popularitet förändras med tiden?
Det är inget nytt fenomen att författarnas popularitet svänger och att populära författare glöms medan andra okända författare dyker upp. Peter Fröberg Idling (2015) diskuterar just den frågan om förändrad popularitet för författarskapet i sin artikel ”Författarna som försvann och återkom”. Peter Englund (2015) säger i samma artikel att de författare som är alldeles för fokuserade på frågor som gäller sin tid riskerar också att tappa sin popularitet när den tiden har gått förbi. I det sammanhanget spelar stil och de frågor som lyfts upp en väsentlig roll i författarnas popularitet (Idling, 2015). Idling (2015) fortsätter förklara de faktorer som ligger bakom ökad eller minskad popularitet för författare och menar att förlag har också en väsentlig roll i att återuppliva intresset för en specifik författare genom att återutge dess verk som författaren har en gång skapat (Idling, 2015).
Idén som Idling (2015) presenterar om författare som är bundna till sin tid bekräftas även i Moa Holmqvists artikel (2014) i Svenska Dagbladet ”Rollen som bortglömd passade henne sämst”. Holmqvist förklarar hur kvinnliga författare under 1800-talet tappade popularitet snabbt när tidsandan förändrades och hur motståndet mot dessa författare ökade successivt där bland annat var det Alfhild Agrell som fick tappa mest vilket fick henne att skriva under en annan pseudonym för att återuppväcka intresset i hennes litterära verk (Holmqvist, 2014).
Författare tappar inte bara sin popularitet utan de kan också bli populära så där på efterhand och intresset blir starkare än någonsin för deras böcker. Det är något som Ulrika Kärnborg (2012) förklarar om Hjalmar Söderbergs litterära verk i sin artikel ”Den levande dandyn”. Ulrika Kärnborg beskriver hur Hjalmar Söderberg en gång i tiden inte var så populär och hur hans författarskap blev mer populärt med tiden fram tills han blev en självklar författare vars verk fick statuset som klassiker (Kärnborg, 2012). Kärnborg (2012) poängterar att det är de förändrade tankarna hos de generationer som kom efter Söderberg och hur det som en gång i tiden ansågs icke moraliskt och något kontroversiellt är blev okontroversiellt efteråt och Söderbergs verk som då ansågs mest kontroversiella har numera blivit oerhört populära att de har blivit föremål för omtolkningar (Kärnborg, 2012).
Slutligen är popularitet för författare inget statiskt och kan såhär i efterhand öka markant men också kan sjunka ner att vi glömmer dessa författare som en gång i tiden var oerhört populära. Det fenomenet är inget nytt och kan hända alla författare. Det finns naturligtvis vissa förklaringar och anledningar till det fenomenet. Det kan handla om författare som blir populära under en viss period på grund av att de tar upp aktuella ämnen för sin tid och deras popularitet försvinner i samband med att tidsandan förändras och intresset hos allmänheten svänger för till andra frågors fördel. Det kan även handla om verk som återutges av förlag för att återuppväcka intresset i en specifik författare. Popularitet för författare kan lika gärna plötsligt bli stor som det som hände Hjalmar Söderberg och hans litterära verk som har blivit oerhört populära i samband med förändrade tankar och idéer hos generationer som kom efter. Slutsatsen är att frågan om förändrad popularitet för författare är inget statiskt och att det är en komplex fråga som inte går att besvara med några rader. Det är lite olika faktorer som spelar en viktig roll i det hela men framför allt de rådande idéer och tankar för vad som accepteras av läsarna.
Källor
Idling Fröberg, Peter. 2015. ”Författarna som försvann och återkom”. Vi.
Holmqvist, Moa. 2014. ”Rollen som bortglömd passade henne sämst”. Svenska Dagbladet.
Kärnborg, Ulrika, 2012. ”Den levande dandyn”. Fokus
3 Kommentarer
[…] titel är Vad heter han?. Jag tror att författaren valde just den titeln utifrån mammans stereotypiska tankar att en tjej behöver träffa en […]
[…] Asaad. Mycket intressant att läsa och få insyn i den självbiografiska romanen som handlar om författarens egna liv. I korthet handlar romanen om att hunvudpersonens far ville tvinga honom att gifta sig med […]
[…] de ska ärva möjligheter och inte problem. Vill vi lämna en jord med massa problem till kommande generationer? Det tror jag […]