Läsning är en fördelaktig aktivitet som många rekommenderar, framför allt för barn och unga på grund av dess fördelar och positiva aspekter som kan vara nyttiga för den gruppen. Trots fördelarna med läsning och positiva effekter av det så verkar det så att inte alla är övertygad eller engagerade i den aktiviteten. Man ser en nedåtgående trend i samhället vad gäller läsning. Varför minskar läsning i samhället bland barn och ungdomar?
Läsning är en sådan aktivitet som är på ett eller annat sätt förknippad med ens preferens och vad man föredrar att göra. Märta Myrstener (2020) förklarar i sin artikel “Undersökning: Var fjärde läser nästan aldrig” det resultat som undersökningen av Kulturnytts Novusundersökning har kommit fram till. Man kom fram till att var fjärde svensk läser på daglig basis men också lika många läser aldrig av olika anledningar, förklarar Myrstener (2020). Bland de anledningar som lyfts upp i undersökningen till varför man inte läser nämns digitalisering som får folk att uppleva att det kanske är roligare att man tittar på serier eller att man hellre tittar på Youtube då det moderna samhället lämnar inte så stort utrymme för att utföra sådana aktiviteter, skriver Myrstener (2020) i sin artikel.
Digitalisering som en anledning till minskad läsning i samhälle bekräftas även av Ulf Dahlqvist i en annan artikel “Läsande bland unga har aldrig varit så lågt” också skriven av Märta Myrstener (2019) och publicerad av Sveriges Radio. Dahlqvist poängterar att Internet och sociala medier är en orsak till varför just den målgruppen, ungdomar, läser mindre vilket också förklaras i att ju äldre de bli desto mindre läser dem (Myrstener, 2019). Inte bara Dahlqvist bekräftar detta utan även Kristina Ahlinder berättar om minskad läsning bland barn och ungdomar i en rapport “Svenska barn läser mindre och har bristande läsförmåga” publicerad på SVT Nyheter år 2020. Bland annat lyfts digitalisering och uppkomsten av digitala medier som en orsak till minskad läsande bland barn och ungdomar i samhället förklarar Ahlinder (2020). Detta är trots att tryckta böcker har klarat sig förhållandevis bättre än andra medier när digitalisering i samhället tog fart, menar Johan Svedjedal i ett pressmeddelande som citeras i samma rapport (Ahlinder, 2020).
Slutligen är minskad läsande i samhället ett faktum och det är det enda man är säker på. Detta gäller även barn och ungdomar som läser allt mindre och ju äldre de blir desto mindre läser dem. Möjliga förklaringar till varför läsande minskar, framför allt bland den gruppen, det vill säga barn och ungdomar, är internet och och digitalisering som i princip har nått alla områden i vårt liv. Det är uppkomsten av nya medier i samband med framfart av digitalisering och informationssamhället som utformas av digitaliserings era som vi nu lever i är anledning till varför folk läser mindre skriver flera källor. Med enklare ord handlar minskat läsande bland ungdomar och barn troligtvis om uppkomsten av internet och digitalisering av många områden i vårt live som internet förde med sig.
Källor
Myrstener, Märta (2020). “Undersökning: Var fjärde läser nästan aldrig”. Sveriges Radio. https://sverigesradio.se/artikel/7454192
Myrstener, Märta (2019). “Läsande bland unga har aldrig varit så lågt”. Sveriges Radio. https://sverigesradio.se/artikel/7296770
Ahlinder, Kristina. (2020). “Svenska barn läser mindre och har bristande läsförmåga”. Svt Nyheter. https://www.svt.se/kultur/svenska-lasvanor-bade-starka-och-tynande
2 Kommentarer
[…] Slutligen är måltider och gemenskap två begrepp som sedan länge är sammankopplade hos människan och stärktes av nya omständigheter i en individualistisk tid där allt fler definierar sig utifrån det som de inte äter. Det vill säga måltider är ofta förknippade med att ha sällskap och detta är inget nytt utan det snarare handlar om en mänsklig företeelse som har sitt ursprung i sociala behov hos människan. […]
[…] har ofta synpunkter på vad barn och ungdomar läser. Ibland försöker de driva dessa synpunkter med hjälp av förbud och påbud. Varför? Vuxna anser […]